خبرهای ویژه

» سلامت و پزشکی » این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۱۸:۱۲

 کد خبر: 20059
 9 بازدید

این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم. این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند  زانو با اسم یکی از جدی ترین اندام بدن وظیفه انعطاف پذیری و نشست و برخاست را بطور […]

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم.

این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند 

زانو با اسم یکی از جدی ترین اندام بدن وظیفه انعطاف پذیری و نشست و برخاست را بطور کلی بر عهده دارد، برخی از شغل ها میباشند که به زانو آسیب می‌رسانند. 

 

مریضی های شغلی و آسیب به زانو
زانو بزرگ‌ترین و ممکن است یکی از حساس‌ترین مفاصل بدن باشد. مفصلی که با یک حرکت نابه‌جا، ضربه ناگهانی یا رژیم خوراکی نامناسب، میتواند کارایی‌اش را از دست بدهد و اساس را برای منزل‌نشین شدن صاحبش ممکن کند

 

به شناسنامه‌تان بنگرید
با بالا رفتن سن، مفصل زانو هم آسیب‌پذیرتر میشود. با اینحال زمانی که گسترش سن با مریضی‌هایی مانند پوکی استخوان یا آرتریت همراه می شود، احتمال تخریب این مفصل بالا میروند و زانودرد و مشکلات لحظه راه رفتن و نشست و برخاست، همراه همیشگی فرد میشود.

 

مراقب آسیب‌های ناگهانی باشید
صدمات ناگهانی، از شایع‌ترین دلایل آسیب مشاهده زانوها میباشند. ضربه خوردن مستقیم به زانو، پیچش غیرطبیعی، سقوط روی زانو، خم شدن غیرطبیعی و فشار آمدن به این مفصل و مواردی از این دست، احتمال ایجاد آسیب مزمن و مقاوم به درمان را بالا می برند.

 

در چنین مواردی ممکن هست در زانو یا ساق پایتان احساس بی‌حسی، ضعف یا سردی کنید و لحظه راه رفتن یا حرکت دادن این مفصل، صدایی را از زانوهایتان بشنوید. حال اگر این آسیب‌ها با کشیدگی، دررفتگی یا آسیب‌دیدگی رباط‌ها و تاندون‌ها که از زانو خدمات رسانی میکنند همراه شود، جبران آن پیچیده تر میشود.قبل از این پارگی مینیسک و آسیب‌دیدگی رباط‌ها، میتواند فرد را به درمان‌های تهاجمی نیازمند کند.

برای شما نیز جالب است؟  آسیب رساندن موبایل به انگشتان دست مصرف کنندگان

 

ممکن است کارتان آسیب‌زاست
سلامت زانویی که مستعد آسیب‌دیدگی هست، با فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از پله، دوچرخه‌سواری، دویدن و پریدن اکثر تهدید می شود.

 

با این وجود مریضی‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتریت، التهاب تاندون‌ها، ایجاد کیست پشت زانوها،همراه با آسیب‌های ناگهانی قادر اند به زانوها آسیب بزنند، با اینحال بدون تردید بیش‌ازاندازه کار کشیدن از مفصل زانو، احتمال تخریب آن را تقویت می کند. به همین دلیل افرادی که سال‌ها مجبور به بالا رفتن از پله‌ها میباشند، یا به دلیل رشته ورزشی یا کار مخصوصی از این مفصل چندان کار میکشند، زودتر از دیگران دچار آسیب می شوند.

 

کارهای نظافتی:
اگر تمیز کردن منزل یا محیط‌های عمومی کار هر روزه شماست، یقینا دچار آسیب‌دیدگی‌های زودرس زانو می شوید.آماس کاسه زانو از مشکلات شایع افرادی هست که به دلیل تمیز کردن سطوح فشار فراوانی را به زانوهایشان تحمیل می کنند.بدون تردید اگر لحظه انجام دادن کارها وزن بدن روی زانوی خم‌شده تحمیل‌ شود، احتمال آسیب‌دیدگی بالا میرود.

 

نجاری و تولید‌وساز:
پیمانکاران عرصه تولید‌وساز و افرادی که کارهای نجاری انجام می دهند، به دلیل اندازه‌گیری و تولید سازه‌ها مکررا زانوهایشان را خم میکنند و فشار فراوانی را به این مفاصل وارد میکنند.به همین دلیل این مردم حتی در صورت پوک نبودن استخوان‌هایشان زودتر به چنین آسیبی دچار می شوند.

 

بنایی و لوله‌کشی:
بناها، کاشی‌کارها و سنگ‌تراش‌ها، نه‌تنها ساعت‌های طولانی وزن بدن را روی زانوهای خم‌شده می اندازند، حتی یقینا در حمل مصالح هم از زانوهایشان به نوعی تکیه‌گاه سود گیری میکنند و احتمال آسیب‌دیدگی را گسترش میدهند.

برای شما نیز جالب است؟  دلیل بدن درد و لرز وقتی دمای بدن پایین است

 

باغبانی:
باغبان‌ها و افرادی که ساعت‌های طولانی سرگرم کندن علف‌های هرز و رسیدگی به باغچه‌ها میباشند، به زانوهایشان فشار فراوانی را وارد می کنند.

 

مکانیکی:
مکانیک‌ها برای هم‌ارتفاع کردن بدنشان با اتومبیل، مجبور به نشستن روی زانوهای خود میباشند.
قرار گرفتن مکرر در این موقعیت، می تواند احتمال آسیب مشاهده زانوهای آن ها را گسترش دهد.

 

معدن‌کاری:
کارگران معدن نه‌تنها ساعت‌ها در روز روی زانوهایشان مینشینند، حتی تحت این شرایط با وسایل سنگینی مانند تیشه و بیل ‌کار میکنند و به همین دلیل بیش از مشاغل دیگر به زانوهایشان آسیب میزنند.

 

ورزش‌ حرفه‌ای:
دانش پژوهان اثبات کرده‌اند که ورزش کردن در سطح حرفه‌ای میتواند برای بدن آسیب‌زا باشد. ساعات طولانی تمرین، آسیب مشاهده در جریان مسابقات و مسائلی از این دست می تواند به سلامت ورزشکاران حرفه‌ای آسیبی جدی وارد کند. سقوط بر روی زانو، آسیب مشاهده این مفصل در اثر حرکات کششی شدید، آسیب‌دیدگی بر اثر ضربه در رقابت‌ها و مسائلی از این دست میتواند به زانوی ورزشکاران صدمه جدی وارد کند.

 

چه باید کرد؟

بیش‌ازحد استراحت نکنید.
کم‌تحرکی به بهانه استراحت می تواند عضلات شما را ضعیف کند و درد مفاصلتان را شدت بخشد. برای آرام کردن این درد، در درجه اول می بایست از فعالیت‌های آسیب‌زای قبلی پرهیز کنید و در درجه دوم حرکات ورزشی– درمانی را پایین نظر پزشکتان انجام دهید. در صورتی که پزشکتان راه رفتن در آب، شنا کردن، و ایروبیک را ممنوع نکرده، میتوانید از این تمرینات برای تقویت عضلات و کاهش آسیب زانوهایتان کمک بگیرید.

برای شما نیز جالب است؟  فایده ها عرق کردن برای سلامتی بدن را بشناسید

 

مراقب سقوط باشید.
زانوی دردناک و بی‌ثبات احتمال زمین خوردن شما را اکثر می کند. پس بیش‌ازپیش مراقب راه رفتنتان باشید تا مبادا با یک سقوط دردناک، مشکلتان چند برابر شود. قبل از این، از انجام تمرینات ورزشی آسیب‌زننده‌ای که به زانوهایتان فشار بیشتری وارد میکنند پرهیز کنید.

 

وزن کم کنید.
 به نوشته سیرداق وزن بالا آفتی جدی برای سلامت زانوهاست. برای این که فشار کمتری به این مفصل وارد شود، وزنتان را کم کنید. خوردن سبزی‌های کم‌کالری به جای غذا های سنتی و پرچرب می تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند. خجالت نکشید. اگر پزشکتان سود گیری از عصا و تجهیزاتی مانند زانوبند را توصیه کرده، بدون خجالت از انها سود گیری کنید.

 

نگذارید طولانی شدن دوره این سخت، درمان آن را سخت‌تر کند. کفش خوب بپوشید. برای خرید کفش، اکثر از قبل هزینه کنید. کفش‌های بیش‌ازاندازه تخت، کفش‌های پاشنه‌دار و خلاصه گزینش‌هایی که کفی نامناسبی دارند می توانند سرعت تخریب مفصل زانو را گسترش دهند.

 

 

مجله تفریحیو سلامتی سیرداغ با تجمیع مطالب این شغل ها به زانوها آسیب می رسانند در جهت جلب رضایت خوانندگان عزیز تلاش مداوم دارد. خواهشمندیم سیرداغ را به دوستان خود معرفی کنید.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : سلامت و پزشکی
ارسال دیدگاه

تبلیغات