خبرهای ویژه

» رژیم غذایی » این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۰:۵۹

 کد خبر: 24227
 22 بازدید
 دیدگاه‌ها برای این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند بسته هستند

این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند

در باب رژیم و سلامتی نوشته”این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به استفاده شما دوستان عزیز. شما را به خواندن این نوشته دعوت میکنیم. این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند  عادت های غذایی مضر قادر اند برای سیستم گوارشی […]

در باب رژیم و سلامتی نوشته”این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به استفاده شما دوستان عزیز. شما را به خواندن این نوشته دعوت میکنیم.

این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند 

عادت های غذایی مضر قادر اند برای سیستم گوارشی مضر باشند, از طرفی دلیل پیر شدن زوددرس نیز خواهد شد. این که چه میخورید و چگونه میخورید روی تمام جوانب سلامتی‌تان اثر می گذارد, حتی روی روش پیری‌تان. پیری از سلول‌ها شروع میشود و یکی از عواملی که تعیین میکند سلول‌ها با چه سرعتی پیر شوند, طول تلومر است.

 

تلومرها, سرپوش‌هایی در انتهای هر رشته «DNA» هستند که کروموزوم‌ها را باهم نگه داشته و از انها نگهداری می‌کنند.عده ای‌ها آن را به محافظ‌های پلاستیکی انتهای بند کفش تشبیه میکنند که مانع ریش شدن و سابیده شدن بند می‌شوند. تلومرها تدریجا با گسترش سن, کوتاه میشوند و سرعت‌های گوناگونی دارند که به وسیله ژنتیک و از همه ی ی مهمتر سبک زندگی تعیین میشود.

 

تلومرهای کوتاه‌تر منجر به مرگ زودرس و گسترش ریسک بیماری‌های مرتبط با سن می‌شوند, مانند بیماری‌های قلبی. یکی از اصلی ترین فاکتورهای سبک زندگی که بر طول تلومرها اثر می گذارد, تغذیه است. بیایید نگاهی بیندازیم به عادات غذایی که بر طول تلومرها تاثیرگذارند.

 

*ترجیح ندادن مواد غذایی طبیعی

ما مکررا در باب ارزش تغذیه با غذا های طبیعی میشنویم و خوب می‌دانیم که پیش نهاد‌ی مناسبی است. غذا های طبیعی بر خلاف غذا های تولید شده که اغلب از لیست بلند و بالایی از مواد مصنوعی تهیه شده‌اند, فقی یک عنصر دارند. با اینحال آیا خوردن غذا های طبیعی واقعا میتواند روش پیری را کُند کند؟

 

در مطالعه‌ای که روی بیماران مبتلا به سرطان پروستات انجام شد, انها تحت یک رژیم غذایی طبیعی با اصرار بر سبزیجات, میوه‌ها و غلات تصفیه نشده قرار دریافت کردند. به علاوه از طرف دیگر این مردم در مصرف چربی محدودیت‌هایی داشتند. گروهی دیگر که انها هم مبتلا به سرطان پروستات بودند,

 

از یک رژیم غذایی معمولی مرسوم در کشور آمریکا پیروی میکردند. بعد از پنج سال, بیمارانی که تحت رژیم غذایی طبیعی بودند, تلومرهایی داشتند که ۱۰ درصد بلندتر از تلومرهای گروهی بود که رژیم غذایی معمولی داشتند, چون این گروه, تلومرهای‌شان کوتاه‌تر شده بود.

برای شما نیز جالب است؟  معرفی بهترین رژیم غذایی برای فصل بهار

 

به علاوه از طرف دیگر گروهی که تغذیه‌ی سالم‌تری داشت, تفاوت مثبت دیگری هم در سبک زندگی ایجاد کرده بود. آنها روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌کردند و تمرین‌های یوگا و ریلکسیشن را برای کنترل استرس انجام می‌دادند. از این جهت عده ای از فوایدی که نصیب‌شان شد امکان دارد ناشی از ورزش و مدیریت استرس بوده باشد.

 

پیش نهاد:

غذا های طبیعی و سالم بخورید و از مصرف هله هوله‌های تولید شده دوردستی کنید. خوردن ِ غذا های طبیعی را بخشی از یک برنامه‌ی محشر برای سبک زندگی سالم کنید که شامل ورزش و کنترل استرس هم بشود. نداشتن تحرک بدنی, تغذیه‌ی نادرست و استرس, چیزهایی هستند که علم ثابت کرده قادر اند تلومرهای‌تان را کوتاه کنند.

 

*قند و شکر, بخشی از تغذیه‌ی شماست

شکر, فاقد هر گونه ارزش غذایی است. به علاوه از طرف دیگر مصرف شکر دلیل میشود ناخودآگاه دیگر غذا های سالم, از رژیم غذایی‌تان کنار بروند, با اینحال مسئله تنها همین نیست; قند به فیبرهای کلاژن می‌چسبد و سری‌هایی تشکیل میدهد که تولیدات نهایی گلیکاسیون پیشرفته نامیده می‌شوند. این ترکیبات, به کلاژن آسیب میزنند, یعنی همان بافت فیبری و محکمی که پوست‌تان را جوان و نرم و انعطاف پذیر نگه داشته و از مفاصل‌تان نگهداری میکنند.

 

به علاوه از طرف دیگر گلیکاسیون, به بیماری‌های مرتبط ناشی از سن هم مرتبط میشود, مانند بیماری‌های قلبی و عروقی که در درون رگهای خونی اتفاق می‌افتد. مثلا مبتلایان به دیابت به خاطر بالا بودن قند خون‌شان, با گلیکاسیون بیشتری در بافت‌ها و رگهای خونی‌شان مواجه هستند. بدین دلیل است که دیابتی‌ها, ریسک بالاتری در بیماری‌های قلبی و گاهی مرگ زودرس دارند.

 

پیش نهاد:

شکر را از رژیم غذایی‌تان بیرون کنید! هر لحظه نیاز به یک چیز شیرین داشتید, یک میوه بخورید. به علاوه از طرف دیگر نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که مطمئن هستید, قند ندارند. حتی آبمیوه‌های شیرین شده هم قادر اند به خاطر نداشتن فیبر, قند خون را فورا بالا ببرند.

برای شما نیز جالب است؟  این غذاها برای کیسه صفرا بسیار مضر هستند

 

*ریزمغذی‌ها به انداز‌ه‌ی کافی در تغذیه‌تان حضور ندارند

برای اینکه سلول‌ها عملکرد خوبی داشته باشند, باید تغذیه‌ی متعادلی از ریزمغذی‌ها داشته باشید, که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. ریزمغذی‌ها با اسم کوفاکتور «co-factor» برای واکنش‌های شیمیایی ضروری هستند که به حفظ سلامت کمک میکنند.

 

مقادیر ناکافی از حتی یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی باعث یک حلقه‌ی ضعیف در زنجیره‌ی متابولیک شده که روی واکنش‌های شیمیایی حیاتی برای سلامتی اثر می گذراند. عده ای از این واکنش‌ها امکان دارد دلیل آسیب به بافت و در تیجه پیری زودرس و گسترش ریسک بیماری‌های مرتبط با پیری شوند.

 

پیش نهاد:

چیزهای مغذی را برای خوردن انتخاب کنید, سبزیجات برگدار و انواع بری‌ها, دو نوع از مغذی‌ترین گروه‌های غذایی هستند. رنگین کمانی از میوه‌ها و سبزی‌ها را مصرف کنید و چیزی را از قلم نیندازید. بررسی ها علمی نمایش داده خاک بیشتر جاهای, تا حدودی در حال کم توان شدن از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی است

 

و سبزیجات و میوه‌ها امروزه درمقایسه با ۵۰ سال پیش, حاوی مقدار کمتری ویتامین C, ریبوفلاون, آهن, کلسیم و پروتئین هستند. از این جهت ممکن است ضروری باشد میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید تا این کمبودها جبران شود.

 

*به اندازه‌ی کافی پروتئین نمی‌خورید

یک فرد معمولی, پروتئینی که مصرف می‌کند, با سبک زندگی یکجا نشینی‌اش متناسب است, با اینحال اگر اهل ورزش‌های شدید یا بدنسازی هستید, نیاز دارید بیشتر از ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن تان مصرف کنید. به علاوه از طرف دیگر یقینا ضروری باشد بعد از سن ۶۰ سالگی, پروتئین بیشتری برای بدن تان تامین کنید.

 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مرتبط با گسترش سن, بررسی بافت عضلانی است, که به آن ساکروپنیا میگویند. با بالا رفتن سن, بافت عضلات‌تان, حساسیت کمتری درمقایسه با جذب پروتئین از راه تغذیه نشان میدهد, پدیده‌‌ای که به اسم استقامت آنابولیکی شناخته میشود.

 

به طرز طبیعی وقتی که شما از روش تغذیه, پروتئین مصرف میکنید, اسیدهای آمینه, جذب شده و بافت عضله از این اسیدهای آمینه برای ساختن پروتئین در عضلات استفاده میکند. در صورت بروز استقامت آنابولیکی, عضلات واکنش کمتری درمقایسه با اسیدهای آمینه‌ی غذایی نشان می‌دهند. مردم سالخورده برای جبران این کمبود, نیاز به پروتئین بیشتری دارند تا از بررسی‌ها عضلانی بیشتر, کم کنند.

برای شما نیز جالب است؟  عوارض خطرناک مصرف بسیار زردچوبه

این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند

عده ای بررسی ها نمایش داده که رژیم غذایی حاوی مقادیر بیشتری از اسید آمینه‌ی ضروری لیوسین, به ساختن بیشتر پروتئین در مردان و زنان سالمند که دچار استقامت آنابولیکی هستند کمک میکند.مطالعه‌ی دیگری نیز نمایش داده که ورزش کردن, شامل تمرینات استقامتی, قبل از وعده‌ی غذایی شامل پروتئین, تولید پروتئین در عضلات را گسترش میدهد. فعالیت بدنی و وزنه زدن هم یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از استقامت آنابولیکی است.

 

پیش نهاد:

حتما پروتئین کافی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. بررسی بافت عضلانی, با تضعیف عملکرد, باعث پیری‌تان خواهد شد. شما نیاز دارید گلوکز ذخیره کنید تا به وسیله‌ی آن, سلامت متابولیک‌تان حفظ شده و ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهید.

 

*عمده گوشت قرمز میخورید و پروتئین گیاهی, کمتر مصرف می‌کنید

بله درست است شما به پروتئین نیاز دارید با اینحال قسمتی از این پروتئین می بایست از منابع گیاهی تامین شود. مطالعه‌ای نشان داد بین مصرف فسفات غذایی ناشی از گوشت قرمز و پیری زودرس رابطه می باشد. یکی از نشانگرهای پیری که در این تست استفاده شد, طول تلومر بود.

 

پیش نهاد:

گوشت, تنها منبع پروتئین نیست. شما میتوانید از منابع گیاهی متنوعی پروتئین دریافت کنید, مانند انواع لوبیا, عدس, مغزها, غلات سبوسدار و سویا. به علاوه از طرف دیگر تعداد فراوانی از سبزیجات هم مقادیر زیادی پروتئین دارند. اگر از منابع متنوع گیاهی پروتئین استفاده کنید, میتوانید تمام اسید آمینه‌های ضروری را که بدن‌تان نیاز دارد با اینحال نمی تواند بسازد, دریافت کنید.

 

 

مجله تفریحی و سلامتی سیرداغ تازه ترین مقالات مرتبط با سلامت مانند این عادت های غذایی شما را سریع پیر می کند را برای شما تجمیع میکند. همراه ما باشید و خواهشمندیم سیرداغ را به دوستان خود معرفی کنید.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : رژیم غذایی
تبلیغات