خبرهای ویژه

» سلامت و پزشکی » مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۲۲:۳۵

 کد خبر: 28061
 13 بازدید
 دیدگاه‌ها برای مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید بسته هستند

مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم. مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید  زینک یا روی ماده معدنی هست که برای بدن ضروری میباشد, زینک را در […]

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم.

مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید 

زینک یا روی ماده معدنی هست که برای بدن ضروری میباشد, زینک را در فصل پاییز باید به طرز مداوم مصرف نمایید. مردم گیاهخوار از جمله افرادی میباشند که اکثر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی در بدنشان قرار دارند به این خاطر مصرف عده ای خوراکی‌ها در فصل‌های سرد به این مردم توصیه می شود.

 

زینک «Zinc» ماده‌ای هست که کمبود آن در بدن علامت‌هایی را ایجاد می کند.زینک پس از عنصر آهن از جمله ضروری‌ترین مواد برای حفظ سلامت و کارکرد خوب عضو های بدن هست. روی بر سلامتی پوست, مو, دندان و ناخن ها اثر می گذارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

براساس تحقیق‌ها زینک بر فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم بدن کارساز هست که این آنزیم‌ها دلیل ایجاد واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن می شوند.محاسبه‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد بیش از ۳۱ درصد از مردم در تمامی دنیا دچار کمبود زینک میباشند که مخصوصا در مادران حامله می تواند باعث ابتلای جنین به انواع مریضی ها, نقص مادرزادی و زایمان زودرس شود.

 

گیاهخواران از جمله افرادی میباشند که اکثر از دیگران در معرض کمبود ماده معدنی زینک در بدنشان قرار دارند, از آنجاییکه به دلیل تنوع خوراکی ویژه خود حاوی میزان بالای اسید فیتیک «phytic acid» دربدن خود میباشند که مانع جذب زینک می شود؛ فیتیت در خوراکی هایی هم چون گندم کامل, حبوبات و دانه‌های روغنی می باشد.

برای شما نیز جالب است؟  احتمال سرطان سینه در چه افرادی بیشتر است؟

 

عده ای مریضی‌ها از جمله اگزما و پسوریازیس هم با گسترش گردش خون سلولی باعث کمبود زینک در بدن میشوند, مصرف نکردن و یا کمبود مصرف غذا‌های حاوی گوشت قرمز نیز می تواند دلیل کاهش زینک در بدن شود, از آنجاییکه جانشین‌های گوشت قرمز حاوی مقدار بسیار کمی زینک میباشند.کمبود زینک همین طور باعث سرماخوردگی, دیر مفید شدن زخم ها, خستگی و حتی ناباروری در مردم میشود.

 

از جمله علامت‌های کمبود زینک در بدن می توان موارد پایین را اسم برد.

 

ریزش و کم پشتی مو‌های سر, وجود نقطه‌های سفید بر روی ناخن ها, وجود آکنه و جوش صورت در محل چانه, کدر شدن رنگ دندان ها, سفید شدن پوشش روی زبان, بوی دهان نامطبوع, التهاب لثه, بروز زخم در دهان و لثه ها, تب خال, پوکی و نرمی استخوان از جدی ترین این علامت‌ها هست.

 

بر این عرصه صاحبنظران به مردم توصیه میکنند مواد خوراکی مخصوصا پروتئین حیوانی شامل گوشت گاو, گوسفند, مرغ و ماهی های روغنی در رژیم خوراکی هرروز خود داشته باشند.از نمونه دیگر خوراکی های حاوی زینک می توان قارچ, پنیر, بادام, اسفناج و سیر را می توان اسم برد.براساس تحقیق‌ها زنان در سنین باروری دست کم باید روزی ۴۰ گرم گوشت قرمز مصرف کنند تا دچار کم خونی و کمبود زینک نشوند.

 

صاحبنظران اصلی ترین منبع ممکن سازی زینک به جز مواد خوراکی طبیعی را در مکمل‌های تغذیه‌ای می دانند که با بازرسی دکتر و انجام تست خون میتواند برای رفع نیاز بدن به این ماده ضروری مورد سود گیری قرار گیرد.

برای شما نیز جالب است؟  جلوگیری از خشکی چشم در دوران سالمندی

 

 

مجله تفریحیو سلامتی سیرداغ با تجمیع مطالب مصرف ماده معدنی زینک در پاییز را بیاد داشته باشید در جهت جلب رضایت خوانندگان عزیز تلاش مداوم دارد. خواهشمندیم سیرداغ را به دوستان خود معرفی کنید.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : سلامت و پزشکی
تبلیغات