خبرهای ویژه

» سلامت و پزشکی » معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۲۳:۵۷

 کد خبر: 19949
 19 بازدید
 دیدگاه‌ها برای معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها بسته هستند

معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم. معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها  مشکلات گوارشی از نفخ گرفته تا رفلاکس معده همگی قادر اند سخت آفرین باشند، مشکلاتی که […]

برای آگاهی درمورد سلامتی نوشته “معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها” را برای شما انتخاب کرده ایم. با امید به گسترش سلامت جامعه به این نوشته میپردازیم.

معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها 

مشکلات گوارشی از نفخ گرفته تا رفلاکس معده همگی قادر اند سخت آفرین باشند، مشکلاتی که هر یک راه درمان دارند. ریفلاکس و نفخ معده از جمله مشکلات شایع گوارشی میباشند که به گفته کارشناسان علم تغذیه می‌توان با روشهای ساده ای مانند حفظ ساعت بیولوژیک بدن برای خوردن غذا، مفید جویدن و مصرف غذا با حجم کم در وعده های خوراکی از بروز آن ها جلوگیری کرد.

 

مریضی های گوارشی رابطه بسیار مستقیمی با نوع تغذیه مردم دارد؛ با ماشینی شدن جوامع از جمله کشور ما و ورود برخی سبکهای خوراکی مانند مصرف غذا های تکمیل و بی نظمی در صرف غذا از قبیل بدخوری ها، پرخوری ها و سریع خوردن و کامل نجویدن غذاها، شیوع تعداد فراوانی از مشکلات و به تبع آن مریضی های گوارشی نیز گسترش یافته هست.

 

به گفته کارشناسان تغذیه این عوامل باعث بروز مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس «بازگشت غذا از معده» یا به اصطلاح عام ترش کردن و نفخ شدید و تجمع گاز در معده پس از صرف هر وعده خوراکی میشود و در صورت عدم اصلاح سبک خوراکی میتواند به مریضی های معده مانند التهاب و زخم معده که با سوزش سر معده شروع می‌شود، منتهی شود.

 

حتی به گفته پزشکان و کارشناسان گوارش، علل تعداد فراوانی از سرطان ها که شایعترین نوع آن در ایران سرطان معده هست، میتواند همین مشکلات گوارشی باشد که به ظاهر پیش پا افتاده میباشند.

 

پزشک مجید حاجی فرجی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران در خصوص جلوگیری از بروز این عوارض و رعایت ساعت بیولوژیک بدن به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در پزشکی نوین و همین طور در طب سنتی ایران توصیه های بسیاری در اساس سبک صحیح رژیم خوراکی شده هست و جدی ترین نکته این هست که نظم خوراکی در طول روز برای مصرف مواد خوراکی رعایت شود.

 

برای شما نیز جالب است؟  دلیل قرمزی چشم ها لحظه شنا در استخر چیست؟

وی اضافه کرد: نظم خوراکی به این معنا هست که نباید ساعت بیولوژیک بدن برای دریافت غذا در وعده های خوراکی را برهم زد؛ هر لحظه که علاقه داشتیم غذا بخوریم و هر لحظه که علاقه نداشتیم از مصرف غذا دوردستی کنیم یا لحظه مصرف را به تاخیر بیندازیم.

 

ساعت بیولوژیک بدن

حاجی فرجی در خصوص ساعت بیولوژیک بدن شرح داد: بدن هوشمند هست و با این شرایط تنظیم متابولیسم را به عهده دارد و اگر ما خللی در آن ایجاد کنیم، باید منتظر ایجاد عوارض آن نیز باشیم؛ از این جهت برای حفظ ساعت بیولوژیک بدن، باید خواب شبانه به موقع «از ساعت ۲۲ یا ۲۳ تا حداکثر ۶ یا ۷ صبح» داشته باشیم و صبحانه، ناهار و شام را در ساعات خوب مصرف کنیم.

 

وی اضافه کرد: صبحانه باید در ساعات در ابتدا صبح و پس از بیدار شدن از خواب مصرف شود و در فاصله صبحانه تا ناهار که حدود ۶ ساعت هست، میان وعده ای سبک از گروه های خوراکی سبزی ها و میوه ها، مغزها یا لبنیات داشته باشیم.حاجی فرجی گفت: در فاصله بین وعده خوراکی ناهار تا شام نیز می‌توان از یک میان وعده شامل میوه، مغزها «در حد هشت بادام» و لبنیات به ویژه شیر سود گیری و از مصرف تنقلات پرکالری پرهیز کرد.

 

وی ادامه داد: به این طریق ترشح آنزیم ها و هورمونهای گوارشی به موقع و به اندازه خوب انجام میشود و بالاخره از گوارش تنظیم شده و دچار عوارض کمتری شده و از مریضی هایی مانند کبد چرب، قندخون بالا و مریضی های قلبی عروقی که حاصل گرفتگی عروق کرنر هست، پیشگیری می‌شود.

 

صبحانه

حاجی فرجی درخصوص موادغذایی خوب برای وعده خوراکی صبحانه شرح داد: در رسم خوراکی سنتی ما ایرانی ها غلات، لبنیات و سبزی ها مکان بسیار خوبی در وعده خوراکی دارند؛ بهتر هست از نان های سبوس دار، از انواع پنیر کم چرب و کم نمک و شیر کم چرب، از مغزها به ویژه گردو و انواع میوه و سبزی مانند گوجه و خیار مصرف کرد.

 

وی اضافه کرد: تخم مرغ یکی از پروتئین ها باارزش خوراکی بسیار بالا هست که به ویژه برای کودکان، نوجوانان و سالمندان بسیار خوب هست؛ گرچه باید با روغن بسیار کم یا به روش آب پز مصرف شود.

برای شما نیز جالب است؟  دلایل اصلی تعریق زیاد بدن و راه درمان آن

 

حاجی فرجی ادامه داد: موضوعی مطرح هست مبنی بر این که آیا مصرف چندان تخم مرغ می‌تواند سروتونین خون را بالا ببرد؛ در این اساس ضروری است بگوییم که مصرف تخم مرغ ارتباطی با گسترش سروتونین خون ندارد و اگر مردم سالم هرروز تخم مرغ مصرف کنند، مشکلی برای آنان ایجاد نمی‌شود. حتی بیماران قلبی عروقی قادر اند سه تا چهار بار در هفته این ماده خوراکی را بدون هیچ مشکلی مصرف کنند.

 

ناهار

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در باب وعده ناهار نیز گفت: افرادی که یک وعده مفید و کامل صبحانه و یک میان وعده خوب داشته اند، مطمئنا در وعده ناهار پرخوری نخواهند داشت؛ از این جهت در یک وعده خوراکی کم حجم ناهاری مصرف حجم مناسبی از گروه های خوراکی غلات، پروتئین ها و سبزی ها می‌تواند خوب باشد.

 

حاجی فرجی ادامه داد: در فاصله بین ناهار تا شام نیز میتوان از میان وعده ای شامل میوه یا لبنیات مانند ماست یا شیر سود گیری کرد.

 

شام

عضو هیات مدیره انجمن تغذیه ایران توصیه کرد که شام باید سبک تر از ناهار باشد؛ از این جهت سبزی ها و پروتئین های کم چرب یا بدون چربی میتواند جانشین مناسبی برای غلاتی مانند برنج یا نان باشد.

 

حاجی فرجی با یادآوری لزوم جویدن کافی موادغذایی گفت: ما ایرانی ها معمولا عادت داریم به دلیل برخی عادات نامناسب خوراکی که در اثر زندگی ماشینی به تدریج وارد سبک زندگی ما شده هست، غذا را خیلی سریع بخوریم این درحالی هست که یکی از مراحل هضم غذا در اثر ترکیب با بزاق دهان و آنزیم ها، در دهان اجرا میشود و اگر غذا سریع خورده شود، این قسمت کار از هضم غذا را از دست می‌دهیم.

 

وی تاکید کرد: افرادی که بعد از صرف غذا دچار نفخ معده و تجمع چندان گاز در معده میشوند، نباید در بین غذا از مایعات مانند آب یا هر نوع مایعات دیگری سود گیری کنند از آنجاییکه این مساله می‌تواند باعث بروز ریفلاکس شده و گاز معده را تشدید کند.

برای شما نیز جالب است؟  بهترین شیوه برای درمان قرمزی صورت

 

حاجی فرجی ادامه داد: این مردم همین طور نباید از غذا های تحریک کننده مانند ادویه ها و فلفل ها سود گیری کنند، از مصرف غذا های سرخ کرده باید پرهیز کنند و در بین غذا خوردن نباید صحبت کنند. همین طور افرادی که در اثر مصرف میوه و سبزی خام دچار این عارضه میشوند، قادر اند میوه ها را به روش کمپوت و بدون شکر مصرف کنند.

 

جمع بندی

 به نوشته سیرداق حاجی فرجی گفت: به طورکلی حجم وعده های خوراکی باید نظارت شده باشد و پرخوری در هیچ کدام از وعده های خوراکی نباید صورت گیرد؛ از آنجاییکه حجم بالای غذا میتواند فرد را دچار مشکلات گوارشی ازجمله نفخ و ریفلاکس معده کند.وی اضافه کرد: تاخیر انداختن وعده های خوراکی میتواند با تلفیق عوامل دیگر ایجادکننده التهاب معده باشد، از این جهت نباید مصرف موادغذایی در وعده های گوناگون را به تاخیر انداخت.

 

حاجی فرجی ادامه داد: غذا های پرچرب و سرخ کرده، غذا های تکمیل، کم جویدن و سریع خوردن غذا و غذاخوردن در محیط پراسترس می‌تواند باعث ریفلاکس معده شود؛ از این جهت با رعایت این موارد می‌توان از بروز ریفلاکس و نفخ معده جلوگیری کرد

 

ورزش هرروز

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص تاثیرات ورزش در کم کردن میزان نفخ و ریفلاکس معده نیز گفت: همراه با رعایت این موارد، انجام فعالیت های بدنی نیز توصیه میشود؛ این فعالیت بدنی جدای از فعالیت هرروز ناشی از شغل هست و بهتر هست به روش نیم ساعت پیاده روی ساده در روز باشد.

 

حاجی فرجی ادامه داد: به افرادی که به روش هرروز نمی‌توانند فعالیت ورزشی داشته باشند، توصیه ورزش هفتگی می‌شود به این صورت که مردم سالم و افرادی که چاق نیستند حداقل ۱۵۰ تا ۱۸۰ دقیقه در هفته پیاده روی کنند.

 

 

مجله تفریحیو سلامتی سیرداغ با تجمیع مطالب معرفی مشکلات گوارشی شایع و راه درمان آن ها در جهت جلب رضایت خوانندگان عزیز تلاش مداوم دارد. خواهشمندیم سیرداغ را به دوستان خود معرفی کنید.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : سلامت و پزشکی
تبلیغات