تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها

اگر به مطالب علمی علاقه مندید، خواندن نوشته”تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها” به شما توصیه میکنیم. تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها رنگ ها تاثیرات بسیار فراوانی روی مغز انسان ها دارند، پژوهش های علمی متعددی پیرامون تایر رنگ روی ذهن مردم صورت گرفته است. تصادفی نیست که بیشتر رستوران ...

اگر به مطالب علمی علاقه مندید، خواندن نوشته”تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها” به شما توصیه میکنیم.

تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها

رنگ ها تاثیرات بسیار فراوانی روی مغز انسان ها دارند، پژوهش های علمی متعددی پیرامون تایر رنگ روی ذهن مردم صورت گرفته است. تصادفی نیست که بیشتر رستوران ها در لوگوی خود از دو رنگ ثابت استفاده میکنند یا پرستاران در بیمارستان ها معمولاً لباس هایی به رنگ آبی روشن می پوشند. همه ي ما تأثیر رنگ ها را تجربه کرده ایم، چه متوجه آن شده باشیم و چه نشده باشیم.

 

بیشتر روانشناسان پیرامون این مثال هم نظر هستند که رنگ ها بر چگونگی دریافت ما از عده ای موقعیت ها اثر می گذارند. عده ای از پژوهشگران اعتقاد دارند که مغز ما به طرز ذاتی رنگ ها را با احساسات رابطه میدهد، از طرفی عده ای نیز بر این نظر اند که احساساتی که ما به هر رنگ ربط میدهیم اکتسابی هستند. برای مثل، روانشناسانی که رنگ قرمز را بررسی کرده اندعقیده دارند که بیشتر مردم آن را با اخطار مرتبط میدانند.

 

امکان دارد این ارتباطی کلی باشد که مغز ما آن را برقرار میکند یا محتمل است ما رابطه بین رنگ قرمز و اخطار را با دست زدن به اجاق داغ و قرمزی که مادرمان دربارۀ آن به ما در کودکی اخطار می داد، یاد گرفته باشیم. به هر حال، بیشتر روانشناسان بر این باورند که مغز ما رنگ ها را با خاطر تفسیر میکند و از اینرو هر رنگ بایستی به شکلی دارای اختلاف بر ما تأثیر بگذارد.

 

در اینجا ده رنگ و چگونگی تأثیر انها را بر مغز بررسی میکنیم.
قرمز

از آنجا که بحث در باب رنگ قرمز را قبلاً ابتدایی کرده ایم، یقینا بتوانیم آن را در همین حد تمام کنیم. پیشتر به این نتیجه رسیدیم که رنگ قرمز و اخطار به هم مرتبطند، با اینحال چند حقیقت اعجاب انگیز دیگر نیز در باب نحوۀ تأثیر این رنگ بر رفتار ما وجود دارند. مثلاً، اگر شما زن هستید، پوشیدن لباس قرمز میتواند به نفعتان باشد.

 

درمطالعه ای که در سال 2012 انجام شد، معلوم شد که پیشخدمت هایی که قرمز پوشیده بودند، بین 14.6 و 26.1 % بیشتر از آنهایی که لباس هایشان به رنگ های دیگر بود، از مردان انعام دریافت میکردند. «جالب اینجا است که رنگ قرمز تأثیری بر مقدار انعام پرداخت شده از جانب خریداران زن نداشت.» خاطر آن در حقیقتی نهفته است که یقینا قبلاً شنیده باشید: رنگ قرمز جذابیت زنان را گسترش میدهد.

 

رنگ قرمز, غیر از بالا بردن جذابیت شما، میتواند بر سرعت و قدرت واکنش های شما بیافزاید. تحقیقی که در دانشگاه راچستر صورت گرفت نشان داد که آدم‌ها با دیدن رنگ قرمز، واکنش های توانمند تری از خود بروز میدهند. ولی باید گفت، قرمز می تواند بر واکنش های شما تأثیر منفی نیز بگذارد.

 

این مطالعه به علاوه از طرف دیگر نشان داد که قرمز سطح نگرانی را نیز گسترش میدهد، از اینرو ورزشکاری که حریفش لباس قرمز به تن دارد، تمایلش به شکست بیشتر است و دانش آموزی که قبل از امتحان در معرض رنگ قرمز قرار گرفته است، عملکرد بدتری دارد.

 

بالاخره، اگر تا اکنون چیزی در سایت eBay فروخته اید یا تصمیم گرفته اید بفروشید، گوش دهید: اگر قصد حراج کالا خود را دارید، آن را در طرف دیگر پس عرصه ای قرمز قرار دهید. پژوهشگران دانشگاه شیکاگو دریافته اند که استفاده کنندگان در حراج های آنلاین، وقتی که جنس مورد نظرشان در طرف دیگر پس عرصه ای به رنگ قرمز قرار بگیرد،

 

تهاجمی تر رفتار میکنند. رنگ قرمز به بالا بردن حس ستیزه جویی مشهور است، پس باورنکردنی نیست که با این شیوه استفاده کنندگان علاقه بیشتری به توصیه ارقام بالاتر داشته باشند.به عبارت دیگر، اگر قصد حراج کالا خود را ندارید و بجای آن تصمیم گرفته اید آن را فوری بفروشید، از به کار بردن رنگ قرمز پرهیز کنید. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که وقتی که پس عرصه به رنگ قرمز است، استفاده کنندگان علاقه کمتری به خرید «بدون مذاکره» دارند.

 

نارنجی

نارنجی رنگ با مزه ای است. این رنگ با یک احساس مرتبط نیست، حتی به روش های گوناگونی میتواند بر ما اثر بگذارد. ابتدا، نارنجی رنگی است که علاقه داریم آن را به گرما ربط بدهیم. اگر اتاقی را نارنجی رنگ کنیم، محتمل است فکر کنیم دمای اتاق بالاتر از میزان حقیقی است. گرما توانایی شل کردن عضلات ما دارد،

 

و در پژوهشی در 1979، پژوهشگران متوجه شده اند که رنگ نارنجی “تأثیر تضعیف کنندگی بر پایۀ غدد درون ریز بر عملکرد ماهیچه ها” دارد که به طرز محسوسی ما را آرام میکند، به طوری که میتوانیم آن را مستقیماً اندازه بگیریم.همین طور نظر بر این است که رنگ نارنجی با معنی ارزش عمده در رابطه است. تصور میشود فروشگاه هایی

 

با لوگو های نارنجی لوازم با کیفیت و ارزان در دست خریداران قرار میدهند. نارنجی هم شبیه قرمز با اخطار در رابطه است، با وجود این این اخطار فوری نیست. یقینا بدین دلیل است که علایم تأخیر ترافیک و اخطار جاده به این رنگ هستند.

 

زرد

رنگ بعدی در رنگین کمان ما زرد است. زرد با احساس های لذت، آزادی و صمیمیت در رابطه است. روانشناسان رنگ مانند آیسمن و رایت، زرد را “قوی ترین رنگ” نامیده ند، بدلیل آنکه آن را با هیجان، عزت نفس و خلاقیت مرتبط میدانند. احساسی که به عقیدۀ بیشتر مردم با زرد رابطه دارد، شادی است. بدین دلیل است که این رنگ با کمدی، امید، و خوش بینی عجین شده و ما در روزهای آفتابی و صاف خوشحال تر هستیم.

 

صبر کنید … یعنی به همین خاطر ایموجی ها زرد هستند؟

 

سبز

سبز-رنگ زیبای جنگل های باشکوه، اپ تلفن در موبایل هوشمند شما و آن ماژیک هایلایت که در بستۀ چهارتایی دارید و هیچوقت از آن استفاده نکرده اید. «اگر هنوز آن ماژیک سبز را دارید، به حرف من گوش کنید و آن را دور نیاندازید!» روانشناسان دریافته اند که رنگ سبز میتواند خلاقیت را بالا ببرد. آنها همین طور فهمیده اند که سبز با تفکر پیچیده و سطح بالا و همینطور آرامش، تمرکز درونی و رفتار آرام همراه است.

تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها

وقتی که به سبز فکر میکنیم، به طبیعت و افزایش می اندیشیم، پس باورنکردنی نیست که با رابطه دادن رنگ سبز به افزایش شخصی و حرفه ای خودمان، این احساسات را به سوی خودمان جذب کنیم. از این نظر، پژوهشگران توصیه میکنند محیط کار را به رنگ سبز درآوریم، چرا که این رنگ میتواند کارآیی کارکنان را بالا ببرد.

 

آبی روشن

آبی متضاد قرمز و دومین رنگی است که بیش از همه ي، بعد از قرمز، مطالعه شده است. آبی روشن رنگ آرامش و تمرکز است. به علاوه از طرف دیگر ثابت شده است که آبی روشن میتواند فشار خون را پایین بیاورد، بدین دلیل است که همراه با پزشکان و پرستاران با روپوش آبی روشن احساس آرامش بیشتری داریم. یقینا به همین خاطر هم دیوارهای بیمارستان ها و کلینیک ها گاهی به رنگ آبی روشن است.

 

آبی روشن رنگی است که آن را به آزادی و صلح ربط میدهیم. اگر یک جستجوی سریع دربارۀ «روز صلح» در گوگل انجام دهیم این نکته ثابت میشود، بدلیل آنکه نماد جهانی صلح «که حدوداً در همه ي پرچم های روز جهانی صلح استفاده میشود» تصویر کبوتری سفید است که شاخه ای کوچک به منقار دارد و در پس عرصه ای به رنگ آبی روشن قرار گرفته است.

 

آبی تیره

آبی تیره تأثیر هایی مثل رنگ آبی روشن دارد. نیز واضح شده است که این رنگ اعصاب افرادی را که در معرض آن قرار گرفته اند، آرام میکند و غیر از آن، چند اثر باورنکردنی دیگر روی مغز و بدن دارد. بین رنگ های آبی تیره و افکار روشن رابطه ای پیدا شده است. به همین خاطر، در ژاپن از این رابطه سود برده اند و در خیابانها چراغ های آبی نصب کرده اند تا از بروز جنایت در عده ای خیابان ها و همین طور خودکشی در ایستگاه های راه آهن جلوگیري نمایند.

 

به ذهن خطور می کند افکار روشن دلگرم کننده کازساز بوده اند، بدلیل آنکه دیگر کسی در ایستگاهی ویژه که به لامپ های آبی تجهیز شده بود، اقدام به خودکشی نکرد و شمار جنایت ها نیز در مناطقی با نورپردازی آبی 9 درصد کاهش یافت. همین منطق در لندن نیز استفاده شد و پل بلک فرایرز به رنگ آبی در آمد تا از شمار افرادی که خود را از بالای آن پرتاب می کردند، کاسته شود.

 

بررسی ها بسیاری تأثیرات رنگ های آبی و قرمز را با هم مقابله و مقایسه کرده اند، بدلیل آنکه به ذهن خطور می کند این دو رنگ بر خلاف هم رفتار می کنند. یک بررسی ویژه نشان داد که اگر چه قرمز به انجام تکالیف بنا شده بر جزئیات «مانند بازیابی خاطرات» کمک میکند، محیط های آبی دلیل میشود مردم دو برابر وقتی که در معرض رنگ قرمز هستند، “کارکرد خلاقانه” داشته باشند.

 

ارغوانی

ارغوانی یا بنفش رنگ عجیبی برای تحقیق و مطالعه است. این رنگ ترکیبی از آبی و قرمز، دو رنگ متضاد درنحوۀ تأثیرگذاری بر مردم است. جالب اینجا است که روانشناسان رنگ آن را عمده بررسی نکرده اند. یک بررسی نشان داد که رنگ ارغوانی اتاق ها را سردتر از آنچه که است نشان میدهد، درست مانند نارنجی که اتاق ها را گرم تر نشان می داد.

 

از همین رو ارغوانی تأثیر برعکس بر ماهیچه ها دارد و بجای آن شل کردن، انها را منقبض می کند.به خاطر کم بودن مقالات پژوهشی نوشته شده دربارۀ تأثیرات این رنگ، به ذکر یک حقیقت جالب بسنده می‌کنم: زنان معمولاً رنگ ارغوانی را در فهرست رنگ های مورد علاقۀ خود قرار می دهند، در حالی‌که مردان کمترین علاقه را به آن نشان میدهند.

 

صورتی

زمانی صورتی رنگ اصلی ویژه دختر بچه ها بود. اکنون، رنگ لباس پایین پسران عضو یک باشگاه یا دانشگاه ویژه شمرده میشود. صورتی بی نهایت جالب است. این رنگ تأثیر مستقیم و قابل اندازه گیری بر نحوۀ رفتار مردم دارد. پژوهشگران این تأثیرات تغییر دهندۀ رفتار را در چیزی یافتند که روانشناسان آن را “زندان های صورتی” می‌نامند. در کمال تعجب، منظور انها از این اصطلاح بطور کلیً همان است که می‌گویند.

 

در یک بررسی در سال 1979، زمانی به این تأثیرات خارق العاده فهمیدند که زندانی ها را در سلول هایی با رنگ صورتی روشن قرار دادند. فوراً از پرخاشگری زندانی ها کاسته شد و ماهیچه های انها آرام شدند. احساس بی قراری و نا امیدی انها نیز به طرز معناداری کاهش یافت. امروزه، 20 درصد از زندان های سوییس دست کم یک سلول صورتی برای زندانیان سرکش خود کنار قرار داده اند.

 

روان شناسان همین طور کوشش کرده اند بفهمند آیا این تأثیرات رنگ صورتی در باب بچه ها نیز صادق است یا نه. دایرۀ اصلاح و تربیت بخش سان برناردینو در کالیفرنیا بررسی کرد تا ببیند آیا می توانند تجربۀ زندان صورتی را با بچه ها نیز تکرار کنند. انها متوجه شده اند که تنها 10 دقیقه طول می کشد تا این کودکان فریاد زدن و کوبیدن بر در و دیوار را متوقف کنند. انها به این نکته نیز فهمیدند که حتی بیشتر کودکان در این دورۀ زمانی به خواب رفتند.

 

اکنون وقتی که نمیدانید چگونه کودک 5 سالۀ خود را که چون اسباب بازی دلخواهش را برایش نخریده اید، جیغ و داد می کند آرام کنید یا وقتی که کوشش دارید بچۀ پر دردسری را بخوابانید، به این فکر کنید که کمی رنگ صورتی میتواند زندگی شما را کمی راحت تر کند.

 

سفید

تعجبی ندارد که سفید با نبود تهاجم همراه است. ولی باید گفت، آیا می‌دانستید که مردانی که لباس سفید بر تن دارند دلچسب تر به نظر میرسند؟ پژوهشی که در سال 2010 انجام شد نشان داد زنان مردانی را که یک تیشرت سادۀ سفید به تن داشتند، دلچسب تر از دیگران می‌دانستند.

 

این معنی شبیه به همان موردی است که مردان زنان سرخ پوش را دلچسب تر می یافتند. همین طور سفید رنگی است که ما را به خاطر تمیزی و پاکی می اندازد. به همین خاطر هم کف و سقف بیشتر بیمارستان ها به رنگ سفید است.پژوهشگران همین طور پی برده اند که سفید میتواند ملال آور باشد. مکان هایی که تنها با رنگ سفید نقاشی شده اند

 

توجه ما را به مدت کمتری درمقایسه با محیط های رنگی جلب خود میکنند و ما را وا می دارند تا به افکار خود بازگردیم و خود را از محیطی که در آن به سر می‌بریم، جدا کنیم. به همین خاطر پژوهشگران توصیه میکنند که فروش تکی ها را رنگارنگ و جالب توجه بسازند تا این که آنها را به رنگ شفاف، با اینحال ملال آور، و تک رنگ سفید در آورند.

 

سیاه

سیاه رنگی است که هر نوجوان مضطربی در بهره برداری از آن زیاده روی میکند تا از این راه تمام نگرانی های نوجوانی خود را نشان دهد. سیاه در حقیقت به معنی نبود رنگ است. در کودکی از آن می ترسیم، با اینحال در بزرگسالی سیاه میپوشیم تا خود را باریک اندام تر نشان دهیم. به هر حال، این رنگ به شکلی جالب بر مغز ما تأثیر می گذارد که یقینا متوجه آن نباشیم.

 

به ذهن خطور می کند محیط های سیاه رنگ مردم را به نتایج مؤثر رهنمون می شوند و لباس سیاه سطح جذابیت زنان را بالا می برد و انها را شیک تر نشان میدهد. ولی باید گفت، جالب ترین تأثیر رنگ سیاه این است که می تواند شما را پرخاشگر تر کند.

 

ما علاقه داریم رنگ سیاه را به مرگ و شیطان ربط بدهیم و به همین خاطر، پژوهشگران در یک بررسی در سال 1988 به این نتیجه رسیدند که ما با دیدن این رنگ علاقه به پرخاشگری بیشتری داریم.همین طور انها به این نکته فهمیدند که مردم علاقه بیشتری به پرداختن پول برای تولیداتی دارند که در محیطی به رنگ سیاه، مانند فیلم تبلیغاتی یا بیلبورد سیاه و سفید، تبلیغ می شوند.

 

 

در بیشتر مواقع میتوانید مطالب علمی مثل نوشته تاثیرات جالب رنگ ها روی ذهن انسان ها را در سیرداغ بخوانید و به دوستان خود معرفی کنید.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *